Tips kurus pemakan sihat: Jangan berhenti makan walaupun ketika diet

Hai rakan2 blogger sekalian (^_^)

           Sape tengah diet angkat tangan please....hehe, confirm ramai ni. Nak tips kurus pemakanan sihat? Em ok camni, saya sekarang tengah berusaha untuk abiskan satu buku ni, fewwwhhhhh tebal gile...."The Dukan Diet". Actually takde la tebal sangat, tapi untuk saya yang bukan sejenis ulat ni sangat la sukar nak menghabiskannya. So nanti kalau da abis boleh la kite share same2.

           Dalam entry sebelum ni, Rosak program diet di bulan Ramadhan? scabe ade menjelaskan kepentingan untuk menjaga portion makanan. Sekali lagi ingin ditekankan kepada pendiet2 sekalian, anda tidak perlu sama sekali untuk skip your breakfast, lunch or dinner. Ye...saya tahu suatu ketika dahulu, ramai dietitians yang suggest untuk skip makan malam, yang penting bersarapan pagi dan makan tengah hari. Tapi berapa ramai yang tahan dengan program diet tersebut? sebab setahu saya ramai keluarga yang gemar dinner same2 dirumah mahupun diluar....tu je waktu family berkumpul time weekdays, so takkan la kite nak terkulat2 je tengok kan?

           Sekarang ni, banyak teori2 sebegitu tidak lagi diguna pakai. Seperti dalam buku Dukan Diet ni, die cakap "Never skip your meals, this is a bad mistake that often stems from good intentions but which can little by little destabilize your diet". Ini kerana, sekali anda berhenti makan....anda akan berpotensi untuk makan lebih banyak in your next meal, and time tu jugak la anda akan makan apa saja yang anda inginkan, aiskrim, coklat, dessert,  yela sebab tengah lapar kan. So this will destabilized your diet! badan anda juga pada waktu ini akan extract lebih banyak calories daripada makanan anda untuk cover balik nutrient yang hilang sebelum ni.

           Kesimpulannye, makan la ketika lapar dan berhenti ketika kenyang...kan sunnah tu hehe. Size perut anda tu cume sebesar penumbuk je....so janganla sumbat banyak2 sangat k. Makan 1 portion yang sedikit tapi banyak kali, nak makan 5 kali sehari pun takpe. Kalau agak2 berat anda tak berkurang, maksudnye portion makanan tu perlu dikurangkan lagi. Ok tu je...selamat berdiet =)~~~