Makanan sihat: Healthy Tofu Korean Side Dish

Resepi makanan sihat: Healthy Tofu Korean Side Dish (Inspired by Maangchi)






                 Tofu: 
·         Potong tofu (5 cm x 5 cm lebar) dan (1 cm tebal) à 10- 12 potongan
·         Panaskan nonstick frying pan dengan 2-3 sudu besar minyak masak dan gorengkan tofu tadi sehingga garing/kekuningan dibahagian luar (bahagian tengah dibiarkan lembut)
*tips sihat: tofu boleh digaringkan tanpa menggunakan sebarang minyak!~

Tofu Sauce:
·         Bahan-bahan:
-          madu (1 sudu besar)
-          serbuk bawang putih (1 sudu kecil)
 *anda boleh menggunakan bawang putih yang dicincang, but it has quite strong aftertaste since the sauce is not cooked.
-          chili flakes/serbuk cili (2 sudu besar)
-          kicap masin (1 sudu besar)
-          sesame oil (1 sudu kecil)
-          daun bawang (racik halus, 1-2 sudu besar)
-          air masak (1-2 sudu besar)
-          sesame seeds (1 sudu kecil)
·         Gaulkan semua bahan-bahan di atas kecuali sesame seeds kemudian rasa dan ubah mengikut citarasa anda.
·         Tuangkan di atas tofu yang telah digoreng tadi.
·         Kemudian taburkan sesame seeds sebagai hiasan

Maangchi Tofu side dishes: http://www.youtube.com/watch?v=J64UnMsgq_0